Survey on the Community Satisfaction Index of Public Services for Provincial Roads: Ahmad Yani Road Section (Pandeglang) and Serang–Pandeglang Road Section (Pandeglang)

Authors

  • Irmayanti Sekolah Tinggi Ilmu Administrasi Banten
  • Ihin Solihin Sekolah Tinggi Ilmu Administrasi Banten
  • Yudi Yudistira Sekolah Tinggi Ilmu Administrasi Banten
  • Yunengsih Sekolah Tinggi Ilmu Administrasi Banten
  • Dede Qodrat Alwajir Universitas Bina Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.56403/nejesh.v4i3.331

Keywords:

Community Satisfaction Index, Public Services, Roads

Abstract

This study evaluates community satisfaction with provincial road services on Ahmad Yani (Pandeglang) and Serang–Pandeglang sections. Using a quantitative approach with 384 respondents determined by the Lemeshow formula, data were analyzed through Importance Performance Analysis (IPA) and Customer Satisfaction Index (CSI). Results show that of 18 service indicators, 9 had positive gaps and 9 negative gaps, with 3 attributes in quadrant I (high importance, low satisfaction). The CSI value of 65.75% indicates users are generally satisfied with the services. Practical implications suggest prioritizing road maintenance, improving responsiveness to user needs, and enhancing accessibility for vulnerable groups. These findings provide useful input for local governments in allocating resources, improving service quality, and developing user centered infrastructure innovations.

References

Faisal, A., Mulyono, T., & Utomo, H. T. (2022). Kepuasan pengguna jalan terhadap pelayanan jalan provinsi di Kalimantan Barat. Jurnal HPJI, 8(1), 11–26. https://doi.org/10.26593/jhpji.v8i1.5558.11-26

Fernando, S., Sabri, T., & Suparjan, S. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Web Pada Materi Sistem Pencernaan Manusia Kelas V Sekolah. Jurnal Tunas Bangsa, 9(1),18-31.

Hakim, A. L., Sanjaya, N., & Yuniar, S. (2023). Analysis Of Public Satisfaction Index For Road Public Services. 14(April), 83–92.

Handriati, A. A., Sunaryo, S., & Helia, V. N. (2015). Analisis Kualitas Pelayanan Publik Terhadap Kepuasan Konsumen dengan Menggunakan Metode SERVPERF-IPA-CSI. Teknoin, 21(4).

Kementerian Pendayagunaan Aparatur Negara. (2004). Keputusan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara Nomor 26 tahun 2004 tentang petunjuk transparansi dan akuntabilitas dalam penyelenggaraan pelayanan publik.

Kementrian Pendayagunaan Aparatur Negara Republik Indonesia. (2004) keputusan Mentri Pendayagunaan Aparatur Negara Nomor 25 Tahun 2004 tentang Pedoman Umum Penyusunan Indeks Kepuasan Masyarakat Unit Pelayanan Instansi Pemerintah. Jakarta: KemenPAN

Kementrian Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Republik Indonesia. (2017). Peraturan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Nomor 14 Tahun 2017 tentang Pedoman Survei Kepuasan Masyrakat terhadap Penyelenggaraan Pelayanan Publik. Jakarta: KemenPAN-RB

Nugroho Wahyu (2020). Evaluasi Tingkat Kepuasan Pengguna Jalan (Studi Kasus Jalan Lintas Sumbawa Bima Desa Baka Jaya Kabupaten Dompu). [Skripsi, Universitas Muhammadiyah Mataram]. Repositori Universitas Muhammadiyah Mataram

Pasolong, H. (2014). Teori Administrasi Publik. Bandung : Alfabeta

Pemerintah Indonesia. (2009). Undang-undang No 25 Tahun 2009 Tentang Pelayanan Publik

Pemerintah Indonesia. (2009). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2009 tentang Lalu Lintas dan Angkutan Jalan. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2009 Nomor 96.

Pemerintah Indonesia. (2022). Undang-undang No 2 Tahun 2022 Tentang Jalan.

Pemerintah Indonesia. (2004). Undang-undang No 38 Tahun 2004 Tentang Jalan.

Siregar, D. E. (2015). Evaluasi Tingkat Kepuasan Masyarakat Terhadap Pembangunan Jalan Lingkungan di Kelurahan Dwikora Kecamatan Medan Helvetia Kota Medan Tahun 2012. Jurnal Administrasi Publik, 3(1), 20–38.

Sinnun, A. (2017). Analisis Kepuasan Pengguna LMS Berbasis Web Dengan Metode Servqual, IPA dan CSI. Jurnal Informatika, 4(1).

Solihin, I., & Marsalino (2021). Pelayanan Publik. Serang Banten : CV. AA.Rizky

Sugiyono (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung : Alfabeta

Zahra Amelia (2015). Analisis Kualitas Pelayanan Kepesertaan JKN di Kantor Badan Penyelenggraan Jaminan Sosial (BPJS) Kesehatan Kota Metro bandar Lampung. Fisif Universitas Lampung (Skripsi) https://banten.bps.go.id/. Diakses 20 Juli 2023

Downloads

Published

2025-08-31

How to Cite

Irmayanti, Solihin, I., Yudistira, Y. ., Yunengsih, & Alwajir, D. Q. (2025). Survey on the Community Satisfaction Index of Public Services for Provincial Roads: Ahmad Yani Road Section (Pandeglang) and Serang–Pandeglang Road Section (Pandeglang). Neo Journal of Economy and Social Humanities, 4(3), 414–428. https://doi.org/10.56403/nejesh.v4i3.331