Challenges of Private Higher Education in Facing Sustainable Development Goals by Implementing Sustainable Strategies
DOI:
https://doi.org/10.56403/nejesh.v1i4.75Keywords:
Private Higher Education, Sustainable Development Goals, Sustainability StrategyAbstract
The purpose of this study is to analyze the challenges of private tertiary institutions in Facing Sustainable Development Goals by implementing sustainable strategies. This research uses a qualitative approach with descriptive methods. The research results show that in achieving the SDGs, private tertiary institutions can carry out a typology strategy of Sustainability Report, Corporate Governance, Motivation and Incentives, Health and Safety, Human Capital Development, Ethical Behavior and Human Rights, No Conflict of Interest, No Corruption Activities and Awareness of Same , Corporate Citizen. This research is expected to be able to provide an overview of the sustainability strategies implemented by private universities in Indonesia in achieving the Sustainable Development Goals.
References
Abidin, A. U., & Ramadhan, I. (2019). Penerapan job safety analysis, pengetahuan keselamatan dan kesehatan kerja terhadap kejadian kecelakaan kerja di laboratorium perguruan tinggi. Jurnal Berkala Kesehatan, 5(2), 76.
Bahari, A., Chasvella, D. A., & Komalasari, S. P. (2022). Universitas di Indonesia: Apakah Sudah Siap Untuk Menyusun Laporan Keberlanjutan?. Jurnal Akuntansi Keuangan dan Bisnis, 15(2), 577-586.
Brodjonegoro, P. B. (2018, April 04). Pendidikan Perguruan Tinggi Perlu Mengarusutamakan SDGs. Retrieved from www.unpad.ac.id: https://www.unpad.ac.id/2018/04/pendidikan-perguruan-tinggi-perlu-mengarusutamakan-sdgs/
Dewi, H. P. (2020, Mei 28). Peduli Warga Sekitar Kampus, Ubaya Bagikan Ratusan Sembako Dan Takjil. Retrieved from ubaya.ac.id: https://ubaya.ac.id/2018/content/current_students/2912/Peduli-Warga-Sekitar-Kampus--Ubaya-Bagikan-Ratusan-Sembako-dan-Takjil.html
Djatola, H. (2021). Peran Human Capital Sebagai Sumber Strategi dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di Organisasi Pendidikan Tinggi. Jurnal Sosial Humaniora, 12(2), 141-155.
Firdaus, E., Purba, R. A., Kato, I., Purba, S., Aswan, N., Karwanto, K., & Chamidah, D. (2021). Manajemen mutu pendidikan. Yayasan Kita Menulis.
Fuadi, T. M. (2021). Hubungan perguruan tinggi swasta dengan pemerintah dalam implementasi merdeka belajar kampus merdeka (MBKM). In Prosiding SEMDI-UNAYA (Seminar Nasional Multi Disiplin Ilmu UNAYA) (Vol. 4, No. 1, pp. 267-286).
Illahi, B. K. (2019). Internalisasi Nilai Antikorupsi Melalui Pencegahan dan Pengendalian Benturan Kepentingan di Perguruan Tinggi. Supremasi Hukum: Jurnal Penelitian Hukum, 28(2), 136–152.
Ining Sumbangsih, M. N. (2017). Pustakawan Di Perpustakaan Universitas Bung Hatta. Jurnal Akuntansi Manajemen, 2(1), 178–185.
Irhamsyah, F. (2019). Sustainable Development Goals (SDGs) dan Dampaknya Bagi Ketahanan Nasional Dampaknya Bagi Ketahanan Nasional. Jurnal Kajian LEMHANNAS RI, 45–54.
Kanigoro, B. Y. (2018). Pelaporan Berkelanjutan oleh Perguruan Tinggi di Indonesia. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699
Krippendorff, K. (1991). Content Analysis: an introduction ot its Methodology. London: SAGE Publucations.
Larasati, C. (2021, Desember 21). UK Maranatha Raih Dana Hibah untuk Kembangkan Desa Berwawasan Ekologi. Retrieved from medcom,id: https://www.medcom.id/pendidikan/berita-kampus/aNrv4axN-uk-maranatha-raih-dana-hibah-untuk-kembangkan-desa-berwawasan-ekologi
Ludigdo, U. (2018). Korupsi Di Perguruan Tinggi. Jurnal Transformative, 4(1), 1-12.
Nursyam, N. (2020). Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Mengembangkan Kinerja Pendidik. Kelola: Journal of Islamic Education Management, 5(1), 27-38.
Pratama, N. B., Purnomo, E. P., & Agustiyara, A. (2020). Sustainable Development Goals (SDGs) dan Pengentasan Kemiskinan Di Daerah Istimewa Yogyakarta. SOSIOHUMANIORA: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial Dan Humaniora, 6(2), 64–74.
Setditjen Dikti, Kemendikbud. (2020). Higher Education Statistical. In Directorate General of Higher Education (pp. 2528-025,300). Republik of Indonesia: Ministry of Education And Culture
Shofihara, I. J. (2022, Januari 28). Dosen Universitas Prasmul Rancang Sistem Pangan Berkelanjutan Melalui Haltrack. Retrieved from kompas.com: https://www.google.com/amp/s/amp.kompas.com/edu/read/2022/01/28/141122171/dosen-universitas-prasmul-rancang-sistem-pangan-berkelanjutan-melalui
Sudagung, A. D., Putri, V., Evan, J., Sasiva, I., & Olifiani, L. P. (2019). Upaya Indonesia Mencapai Target Sustainable Development Goals Bidang Pendidikan di Kecamatan Sekayam Kabupaten Sanggau Kalimantan Barat (2014-2019). Jurnal Polinter: Kajian Politik Dan Hubungan Internasional, 5(1), 1-27.
Sugiyono, P. (2011). Metodologi penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Alpabeta, Bandung, 62-70.
Suryaman. (2017). Model Peningkatan Kinerja Dosen Perguruan Tinggi Swasta Untuk Meningkatkan Kinerja Organisasi Secara Berkelanjutan. Prosiding Seminar Nasional Riset Terapan (SENASSET), November, 230–236
Suryaningsih, A., Cahaya, I. M. E., & Poerwati, C. E. (2019). Implementasi Metode Experiential Learning dalam Menumbuhkan Perilaku Kesehatan dan Keselamatan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 187.
Utama, D. A. (2021, Februari 19). 20 Kampus di Jateng Terancam Ditutup karena Kondisi Keuangan dan Lulusan Tak Kompeten. Retrieved from Merdeka.com: https://m.merdeka.com/peristiwa/20-kampus-di-jateng-terancam-ditutup-karena-kondisi-keuangan-dan-lulusan-tak-kompeten.html
Wahyuningsih. (2017). Millenium Develompent Goals ( Mdgs ) Dan Sustainable Development Goals ( SDGs ). Bisnis Dan Manajemen, 11(3), 390–399.
Wijaya, L. S., & Krismiyati, K. (2016). Pertanggungjawaban Sosial Universitas: Implementasi Model Cycle Relations. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 19(2), 195.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Supriyatin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.