Building a Strong Brand: Marketing Strategy to Increase Brand Awareness and Consumer Loyalty

Authors

  • Ian Zulfikar National University

DOI:

https://doi.org/10.56403/nejesh.v1i4.79

Keywords:

Marketing Strategy, Brand Differentiation, Social Media, Product Development, Customer Experience

Abstract

Building a strong brand and increasing brand awareness and consumer loyalty is a key focus for business success. This study aims to describe effective marketing strategies to build strong brands and increase brand awareness and consumer loyalty. The research was conducted by conducting a literature review from various sources related to marketing strategy. The research findings show that some effective marketing strategies in building a strong brand are brand differentiation, use of social media, product and service development, and customer experience. By implementing these strategies in business practices, companies can strengthen brands and increase brand awareness and consumer loyalty.

References

Aaker, D. A. (1992). The value of brand equity. Journal of business strategy, 13(4), 27-32.

Andreani, F. (2007). Customer relationship management (CRM) dan aplikasinya dalam industri manufaktur dan jasa. Jurnal manajemen pemasaran, 2(2).

Armayani, R. R., Tambunan, L. C., Siregar, R. M., Lubis, N. R., & Azahra, A. (2021). Analisis Peran Media Sosial Instagram dalam Meningkatkan Penjualan Online. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 8920-8928.

Dewi, M. M. (2018). Pengaruh Brand Awareness, Perceived Quality of Brand, Brand Association, Brand Loyalty, Dan Brand Image Terhadap Brand Equity Erigo Menurut Mahasiswa Di Surabaya. CALYPTRA, 6(2), 825-842.

Dharmmesta, B. S. (1999). Loyalitas pelanggan: Sebuah kajian konseptual sebagai panduan bagi peneliti. Jurnal ekonomi dan bisnis Indonesia, 14(3).

Durianto, D. (2004). Brand equity ten strategi memimpin pasar. Gramedia Pustaka Utama.

Febriani, N., & Dewi, W. W. A. (2019). Perilaku konsumen di era digital: Beserta studi kasus. Universitas Brawijaya Press.

Futuwwah, A. I., & Mardhiyah, D. (2019). Pengaruh Praktik Social Networking, Kepercayaan Merek Dan Loyalitas Merek Pada Komunitas Merek Online. Jurnal Riset Manajemen dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 4(3), 349-364.

Juju, D., & Sulianta, F. (2013). Branding promotion with social networks. Elex Media Komputindo.

Khasanah, I. (2013). Analisis pengaruh ekuitas merek terhadap keputusan pembelian mie instan sedaap di Semarang. JDM (Jurnal Dinamika Manajemen), 4(1).

Kurniawan, D. (2017). Pengaruh Citra Merek, Persepsi Kualitas, dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Kedai Kuliner Mister Te Jember.

Kurniawati, D., & Arifin, N. (2015). Strategi pemasaran melalui media sosial dan minat beli mahasiswa. JURNAL SIMBOLIKA: Research and Learning in Communication Study (E-Journal), 1(2).

Ong, I. A. (2013). Analisa pengaruh strategi diferensiasi, citra merek, kualitas produk dan harga terhadap keputusan pembelian pelanggan di Cincao Station Grand City, Surabaya. Jurnal Strategi Pemasaran, 1(2), 1-11.

Pritandhari, M. (2015). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi loyalitas pelanggan dan dampaknya terhadap keunggulan bersaing (studi pada bmt amanah ummah sukoharjo). Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 3(1), 41-56.

Putra, M. C. S. D., & Ekawati, N. W. (2017). Pengaruh Inovasi Produk, Harga, Citra Merek Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Pelanggan Sepeda Motor Vespa (Doctoral dissertation, Udayana University).

Rangkuti, F. (2002). Creating effective marketing plan. Gramedia Pustaka Utama.

Reven, D., & Ferdinand, A. T. (2017). Analisis Pengaruh Desain Produk, Kualitas Produk, Harga Kompetitif, Dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Pada Pelanggan Nesty Collection Jakarta). Diponegoro Journal of Management, 6(3), 152-164.

Rumondang, A., Sudirman, A., Sitorus, S., Kusuma, A. H. P., Manuhutu, M., Sudarso, A., ... & Arif, N. F. (2020). Pemasaran Digital dan Perilaku Konsumen. Yayasan Kita Menulis.

Saifuddin, M. (2021). Digital Marketing: Strategi Yang Harus Dilakukan Umkm Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Bisnis Terapan, 5(1), 115-124.

Situmorang, J. R. (2011). Metrik Pemasaran Sebagai Alat Untuk Mengukur Kinerja Pemasaran Perusahaan. Bandung: Universitas Katolik Parahyangan.

Sudarso, A., Kurniullah, A. Z., Halim, F., Purba, P. B., Dewi, I. K., Simarmata, H. M. P., ... & Manullang, S. O. (2020). Manajemen Merek. Yayasan Kita Menulis.

Sulistiani, D. (2013). Mencapai keunggulan bersaing dengan strategi diferensiasi. EL MUHASABA: Jurnal Akuntansi (e-Journal), 4(2).

Suryati, L. (2015). Manajemen Pemasaran: Suatu Strategi Dalam Meningkatkan Loyalitas Pelanggan: Suatu Strategi Dalam Meningkatkan Loyalitas Pelanggan. Deepublish.

Susanto, A. B., & Wijarnako, H. (2004). Power branding: Membangun merek unggul dan organisasi pendukungnya. Mizan Pustaka.

Tjahjaningsih, E., & Yuliani, M. (2009). Analisis kualitas produk dan citra merek dalam mempengaruhi keputusan pembelian dan dampaknya terhadap loyalitas merek HP Nokia. Jurnal Ilmiah Telaah Manajemen, 6(2).

Wasil, M. (2017). Pengaruh brand awareness, brand association, dan percieved quality. In Forum Ekonomi (Vol. 19, No. 2, pp. 137-147).

Downloads

Published

2023-02-21

How to Cite

Zulfikar, I. (2023). Building a Strong Brand: Marketing Strategy to Increase Brand Awareness and Consumer Loyalty. Neo Journal of Economy and Social Humanities, 1(4), 280–284. https://doi.org/10.56403/nejesh.v1i4.79