Analysis Of Factors That Influence Patient Satisfaction In The Inpatient Installation Manembo-nembo Type C Hospital Bitung
DOI:
https://doi.org/10.56403/lejea.v2i1.120Keywords:
influence, patience, satisfactionAbstract
ccording to the World Health Organization (WHO) Hospital is a medical institution that functions as a provider of curative and rehabilitative health service to the community. Hospital is a health institution that provides comprehensive health services in the form of emergency, outpatient, and inpatient. According to its type, hospitals are devided into Special Hospitals and General Hospitals. Then General Hospitals are devided into Type A, Type B, Type C, and Type D. Satisfaction is a person’s feelings towards the comparison of the results recived and his expectations. The level of patient satisfaction is caused by several factors namely reliability, tangibles, responsiveness, empathy, and assurance. This research is an analytic observational survey research with cross sectional approach. The population of this study were patients who were temporarily treated in the inpatient room of Manembo-nembo Type C Hospital, Bitung. The determination of the research sample was carried out using the accidental sampling method. The total number of samples obtained was 70 people. The variable that is significantly related to inpatient satisfaction are reliability (p value = 0,000), tangibles (p value = 0,000), responsiveness (p value = 0,000), empathy (p value = 0,000), and assurance (p value = 0,000). There is a relationship between reliability, tangibles, responsiveness, empathy, and assurance for patient satisfaction at Manembo-nembo Type C Hospital , Bitung.
References
Bangko L, Kandou G, Rattu AJM. 2017. Analisis Implementasi Standar Pelayanan Minimal Ruang Rawat Inap Di Rumah Sakit Jiwa Prof. Dr. V. L Ratumbuysang Manado. Universitas Sam Ratulangi
Kementrian Kesehatan Republik Indonesia. Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 30 Tahun 2019 Tentang Klasifikasi dan Perizinan Rumah Sakit. Jakarta. KEMENKES
Kelly N. 2019. Implementation minimal service standards in outpatients hospital district Bogor. Jurnal Hukum Kesehatan. Volume 5, Nomor 1, Juni 2019
Kementrian Kesehatan Republik Indonesia. Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 4 Tahun 2018 Tentang Kewajiban Rumah Sakit dan Kewajiban Pasien. Jakarta. KEMENKES
Kotler. 2017. Prinsip-Prinsip Pemasaran. Edisi 12. Erlangga. Indonesia. 2017
Noval A. 2020. Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Tingkat Kepuasan Pasien Terhadap Kualitas Pelayanan Di Poli Umum Puskesmas Aluh-Aluh Kabupaten Banjar 2020. Universitas Islam Kalimantan. 2020
Yuliani, Ichsan Rizany, Herry Setiawan. 2021. Prasarana Ruang Perawatan dengan Tingkat Kepuasan Pasien di RSD Idaman Kota Banjarbaru. Universitas Lambung Mangkurat, Banjarbaru. 2021
Laura L. 2021. Faktor-Faktor Yang Dominan Mempengaruhi Kepuasan Pasien Rawat Inap Pada Rumah Sakit Umum Bina Kasih Medan. Jurnal Manajemen dan Bisnis. Volume 21, Nomor 1, Maret 2021
Jeiska T. 2015. Analisis Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Kepuasan Pasien Di Instalasi Rawat Inap F RSUP Prof. Dr. R. D. Kandou Manado. Jurnal Ilmu Kesehatan Masyarakat Unsrat. Volume 5, Nomor 2a, April 2015
Lestari P. 2018. Hubungan Pemasaran Rumah Sakit (Marketing Mix 7p) terhadap tingkat kunjungan pasien. Artikel penelitian. Volume 07, Nomor 2, Juni 2018
Kurniawan Y, Pujianto A, Andayani S. 2015. Analisis Perbedaan Pelayanan Kesehatan Pada Pasien BPJS dan Pasien Umum (Non BPJS). Jurnal Dinamika Administrasi Bisnis. Volume 1, Nomor 1, Maret 2015
Tando N.M. 2013. Mutu Pelayanan dan Kebijakan Kesehatan. Jakarta. IN MEDIA. 2013
Muninjaya G. 2012.Manajemen Mutu Pelayanan Kesehatan. EGC. Jakarta.
Wijono. 2016. Manajemen Mutu Pelayanan Kesehatan. Airlangga : Surabaya
Wowor, J., Rumayar, adistri A., & Franckie R.R maramis. 2019. Hubungan antra mutu jasa pelayanan kesehatan dengan kepuasan pasien rawat inap di rumah sakit cantia tanposo baru. Jurnal KESMAS, 8(6).
Setyawati. A. 2018. Hubungan Mutu Pelayanan Terhadap Minat Memanfaatkan Kembali Pelayanan di Unit Rawat Jalan Rumah Sakit TK.IV Madiun. Jurnal Ilmiah Kesehatan Keperawatan, 14(2).
Mernawati, D. dan Zainafree, I. 2016. Analisis Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Jalan Di Puskesmas Lamper Tengah Kecamatan Semarang Selatan Kota Semarang. Public Health Perspective Journal 1 (1) (2016)
Sareong, K. M. 2013. Faktor-faktor yang Berhubungan Dengan Kepuasan Pasien Rawat Jalan di Puskesmas Rantepao Kabupaten Toraja Utara. Kabupaten Toraja Utara.
Sudian, T. 2011. Hubungan Kepuasan Pasien Terhadap Mutu Pelayanan Kesehatan di Rumah Sakit Cut Mutia Kabupaten Aceh Utara. Aceh Utara.
Eninurkhayatun, B., Suryoputro, A. dan Fatmasari, E. Y. 2017. Analisis Tingkat Kepuasan Pasien Terhadap Kualitas Pelayanan Rawat Jalan Di Puskesmas Duren Dan Puskesmas Bergas Kabupaten Semarang Tahun 2017. Jurnal Kesehatan Masyarakat (e-Journal) Volume 5, Nomor 4, Oktober 2017 (ISSN: 2356-3346)
Widyaningrum, Primastuti. 2013. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pasien Terhadap Pelayanan Kebidanan di BPM Martini Boyolali. Boyolali.
Supriyanto, Ernawaty M. 2010. Pemasaran Industri Jasa Kesehatan. Yogyakarta: Andi.